عادت ماهانه


هنگامی که دخترها به سن بلوغ می رسند (معمولاً بین ۹-۱۴سالگی)، جسم و روح آنها دستخوش تحولات زیادی میشود. در این دوران هورمونهایی در بدن ترشح می شوند که باعث تغییرات زیادی می گردند. دخترها قد می کشند و سینه ها شروع به رشد می کنند. معمولاً ۵/۱الی ۲ سال بعد از بزرگ شدن سینه ها، عادت ماهانه شروع می شود.

عادت ماهانه آخرین تغییر فیزیکی است که یک دختر را به زن تبدیل می کند. حدود ۶ ماه بعد از شروع اوّلین قاعدگی، دخترها افزایشی در ترشحات مهبلی خود تجربه می کنند. این ترشحات بوی تند ندارد و دردناک هم نیستند و بنابراین دلیلی برای نگرانی احتمالی وجود ندارد.

همه دخترها هنگام تولد، بخش های زنانه خود را به همراه دارند. این بخش شامل تخمدانها، رحم و لوله ها می باشند. تخمدانها در دوطرف بدن هستند. و در آنها حدود ۴۰۰ تخمک وجود دارد. لوله ها هم مسیرهایی هستند که تخمدانها را به هم وصل می کنند. وقتی دختری رشد می کند و به سن بلوغ نزدیک می شود، غده هیپوفیز ماده ای شیمیایی ترشح می کند که تخمک های درون تخمدان را یکی یکی «بالغ» می کند.

در این وضعیت هورمونی به نام استروژن و پروستروژن ترشح می کند که تأثیرات عده ای در بدن دختران بر جای می گذارد.

همچنین این هورمون باعث می شوند که دختر برای بارداری آمادگی پیدا کند. هر ماه یکبار یکی از تخمدانها در مرحلۀ «تخمک گزاری» قرار می گیرد و تخمکی را از مسیر لوله ها به رحم هدایت می کند.

در روزهای قبل از این اتفاق، رحم که به خاطر عملکرد هورمون استروژن تحریک شده، با خون و نسج اضافه، دیواره های خود را کلفت تر و در عین حال نرمتر میکند تا برای پذیرش تخمک، آمادگی پیدا کند.

اگر در این مرحله تخمک به رحم برسد و توسط اسپرم مرد باردار شود، به دیواره های بالشت مانند رحم چسبیده و با ماندن در آنجا آرام آرام به جنین تبدیل می شود. در بیشتر موارد، تخمک توسط اسپرم باردار نشده، از رحم خارج می شوند و از طریق واژن به خارج از بدن می رسند. این چرخه در طول چند دهه از عمر زن هر ماهه تکرار می شود تا سن زن به مرحله ای برسد که بدن دیگر تخمکی آزاد نکند.

خیلی از پرسشها وجود دارند که جواب دقیقی ندارند، از جمله اینکه پریود شدن از۹-۱۴سالگی شروع می شود ولی ممکن است شروع آن در بعضی افراد تا ۱٨ سالگی هم طول بکشد. بعضی ها چرخه های دقیق ۲۸ روزه دارند، در حالیکه زنانی دیگر ممکن است چرخه های ۲۱ روزه یا حتی ۴۵ روزه داشته باشند. قاعدگی نامنظم هم در بسیاری از دختران شایع است.

این موضوع بخصوص در دفعات اوّل قاعدگی بروز می کند. ممکن است بدن دختری برای دو ماه دقیقاً چرخه ۲٨ روزه را رعایت کند ولی در ماه بعدی اصولاً قاعدگی اتفاق نیافتد. قاعدگی نامنظم معمولاً بعداز چند ماه رفع می شود و چرخه عادت ماهانه منظم تر می شود.

امّا بسیاری از زنان ممکن است چرخه نامنظم را تا بزرگسالی تجربه کنند. تعداد روزهای قاعدگی هم در افراد مختلف متفاوت است. در بعضی دخترها فقط ۲الی ۳ روز در این وضعیت باقی می مانند. در حالی که دیگران ممکن است بیشتر از یک هفته این وضعیت را داشته باشند.

جریان قاعدگی- یعنی مقدار خونی که از مهبل خارج می شود- هم در افراد متفاوت می باشد. برای بعضی ها کل خونی که خارج می شود در حد چند قاشق است و برای بعضی ها نصف لیوان و شاید هم بیشتر، حتی ممکن است مقدار خونریزی یک دختر در ماههای مختلف هم متفاوت باشد.

خستگی و کمبود خون که در بعضی از زنان در دوره بارداری تجربه می کنند، هم ممکن است بعضی افراد (البته محدود) در روزهای قاعدگی آنرا تجربه کنند که با استفاده از قرصها و خوراکی های دارای مواد آهنی برطرف می شود.

لازم بذکر است که در اکثر مواقع تغییرات در چرخه زمان قاعدگی یک امر عادی است امّا پزشک میتواند شما را در قاعدگی های غیر عادی، شدید و دردناک راهنمائی کند. پایان دوران قاعدگی (ورود به دوران یائسگی) نیز زمانی است که رحم دیگر تخمکی برای آزاد کردن نداشته باشد. این اتفاق معمولاً بین ۳۵ الی ۴۰ سال بعد از شروع قاعدگی حادث می شود. (یعنی حدود سالهای ۵۰ سالگی)


 منبع: http://www.iranhall.com
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد